Página 20 - Nadal 2018-2019

Versión de HTML Básico

20
fiscal
Dret d’informació escolar
Dret d’informació escolar per als progenitors
d’acord amb la responsabilitat parental amb
independència del règim de guarda.
En processos de separació i/o divorci, és habitual
confondre la “responsabilitat parental” amb el
règim de “guarda” sigui monoparental o compartit.
La responsabilitat parental és compartida, és a
dir, aquells aspectes que són rellevants per la vida
del menor, els hi correspon a tots dos progenitors
de comú acord, sent que en cas de discrepància
hauria de decidir el jutge. La responsabilitat parental
pot ser restringida per part de l’autoritat judicial en
casos molt específics en benefici del menor, però
no és gens habitual.
En canvi, l’anomenat règim de guarda, és en
funció del lloc on viurà el fill habitualment. Si està
generalment amb un progenitor, seria un règim
monoparental i si el temps està distribuït de
manera més o menys equitativa, seria compartida.
El tipus de guarda afecta a les decisions quotidianes
del menor, però no a les rellevants com s’ha dit.
I dins dels aspectes rellevants a tractar entre
ambos progenitors, estaria l’aspecte educatiu, com
seria el dret a estar informat sobre el mateix.
L’idoni seria que en cas que no hi hagi custòdia
compartida, el progenitor que tingui la guarda
informi de tots els aspectes adients rellevants a
l’altre progenitor, però de vegades la comunicació
després de la ruptura no és suficientment fluida
en aquest aspecte i el progenitor que no te la
guarda també pot voler fer tutores, rebre les notes
acadèmiques, estar informat directament per part
del centre, etc.
Per aquest motiu per part dels centres educatius
es vetlla per donar aquest tipus de suport i informació
a ambdós progenitors amb independència del tipus
de guarda, tot i que, de vegades hi ha una línia
molt fina entre les
decisions quotidianes
vinculades a la guarda
i les rellevants que
vénen determinades
per la responsabilitat
parental, donant lloc
a confusió i del que el
centre ve obligat o no a
informar.
Una manera d’evitar aquest conflicte, si és
previsible que es pugui donar en algun cas en
concret, és fer la previsió en el mateix procés de
divorci, separació o custòdia i així determinar com
es duran a terme aquests aspectes, de manera
que es pugui mostrar la sentència al centre en
cas de dubte i fer que la informació a rebre sigui
l’estrictament necessària relativa a l’educació per
considerar-la rellevant en la vida del menor o anar
més enllà sobre aspectes més diaris que tinguin lloc
en el centre educatiu, en funció de les perspectives
de cadascú en aquests temes.
LETICIA CARNÉ MONTAÑÉS
Advocada i Mediadora
Bones
Festes